Publicat el

Pearson i Bertelsmann acorden la fusió de les editorials Penguin i Random House




El grup editorial britànic Pearson i el grup mediàtic alemany Bertelsmann han acordat la fusió de les seves editorials Penguin i Random House per formar la nova companyia Penguin Random House.   Bertelsmann es quedaria amb el 53% del capital de l'empresa resultant, mentre que Pearson assumiria el 47%. Cal tenir en compte que aquesta operació exclou el negoci alemany de venda a través de llibreries de Bertelsmann. Fins la segona meitat de 2013 no podrà fer-se efectiva la fusió, ja que necessita el vist-i-plau oficial dels organismes que vetllen perquè es compleixen les lleis antimonopoli al Regne Unit i a Alemanya. El consell d'administració de la nova empresa estarà format cinc representants de Bertelsman i quatre de Pearson. El nou grup inclourà totes les delegacions d'ambdues editorials als EUA, Canadà, Austràlia, Sudàfrica, Nova Zelanda, Índia, Xina i Amèrica Llatina.  S'espera que la nova empresa inverteixi en llibres digitals i també en els mercats emergents.

Amb aquesta fusió es calcula que podran estalviar fins a un 10% en magatzems, distribució, impressió i administració central. Però segons Marjorie Scardino, consellera delegada de Pearson, aquest estalvi no és la principal raó de la fusió, sinó que ajudarà Penguin Random House a invertir en llibres i en noves maneres de distribuir-los. Això inclou la creació de plataformes digitals per vendre llibres directament als consumidors, i també la inversió en nous formats digitals. L'altre objectiu seria reforçar la distribució internacional, ja que Random House és forta a la Gran Bretanya i els EUA, mentre que Penguin és una marca reconeguda arreu del món, i amb una gran presència en els mercats emergents.

El contracte preveu que passats tres anys Person vendrà les seves accions al grup Bertelsmann (i si Bertelsmann no les comprés, l'empresa generaria un deute a pagar en forma de dividends), o sigui que el que s'està plantejant és que a curt termini Penguin quedi absorbida dins de l'òrbita del grup alemany.  Val la pena notar que les altres quatre editorials més importants també formen part de grans conglomerats mediàtics:  HarperCollins  forma part del grup News Corporation; Macmillan, pertany a  Georg von Holtzbrinck d'Alemanya; Hachette està dins del grup Lagardère a França; i Simon & Schuster és una divisió del grup CBS.


Font: Reuters (29/10/2012) i New York Times (30/10/2012)