Publicat el

JK Rowling crea un portal per comercialitzar Harry Potter en format digital


L'autora JK Rowling ha anunciat (23/6/2011) a través d'una roda premsa i un vídeo a YouTube, la creació del portal Pottermore amb l'objectiu de comercialitzar la versió digital dels set títols de Harry Potter, i alhora oferir als fans material exclusiu i inèdit al voltant de la saga. El portal, desenvolupat per l'agència digital TH_NK, ha estat creat en associació amb Sony, i compta amb la col·laboració de les editorials de Harry Potter, les quals rebran una part - encara no revelada públicament - dels ingressos que s'obtinguin per les vendes en format digital. Pottermore s'estrenarà el proper mes d'octubre, però la web invita als usuaris a tornar a visitar-la el 31 de juliol per esbrinar la manera de poder accedir-hi abans d'aquesta data.

L'autora ha decidit vendre directament als lectors sense passar per altres plataformes i llibreries, ja que segons diu, té prou recursos i temps per fer-ho de manera correcta i sense haver de lligar-se a un plataforma o a un dispostiu en concret, alhora que vol garantir que el material arribi a tot arreu alhora i al preu que ella marqui. Rowling considera que es tracta del desenvolupament natural de l'èxit de la seva web JKRowling.com, de fet una de les primeres comunitats de fans de gran abast a la xarxa. Des de la web no vendran llibres en en format paper, però remetran als lectors a les webs de les editorials.

La logística i la comercialització dels llibres es farà a través de la plataforma de distribució OverDrive. El format dels llibres serà compatible amb els múltiples dispositius existents en el mercat - incloent-hi el Kindle d'Amazon i l'iPad. Per aquest motiu, el control de les còpies no es farà a través del programa DRM d'Adobe, sinó que es farà a partir de les marques d'aigua, un mitjà pel qual les dades personals del comprador queden vinculades per sempre a la còpia comprada. Això no evita la pirateria, però el fet que les editorials puguin resseguir l'itinerari de les còpies fins arribar al comprador original fa que aquestr sigui el primer interessat en què les seves dades - incloses dades de pagament - no es difonguin per la xarxa. És el que s'anomena DRM social, similar al sistema que utiliza iTunes, que incrusta informació del compte de l'usuari a cada cançó que compra.

Fins ara J.K. Rowling s'havia mostrat reticent a publicar la seva obra en format digital, alhora que paral·lelament a la publicació dels nous titols anaven apareixent edicions digitals il·legals en diferents idiomes, com us comentàvem en aquest post i també aquí.

Recordem que des de la publicació del primer títol de la sèrie el 1997, se n'han venut més de 400 milions d'exemplars arreu del món i les editorials contemplen Pottermore com una manera de donar un nou impuls a la venda dels llibres, a banda de poder participar en els guanys de la versió digital. Els llibreters, per contra, no es mostren gens satisfets en considerar que han quedat completament desplaçats d'aquesta operació.