Publicat el

Google Music, un nou servei de Google per a cercar, escoltar i comprar música


Google acaba de presentar (28/10/2009) Google Music, un nou servei que no només pretén cercar música sinó també pre-escoltar-la i facilitar-ne la compra. El servei arrenca als Estats Units d'Amèrica.

A partir d'ara, quan es realitzi una cerca apareixerà en els resultats del cercador cançons de diferents artistes, de discs, fotografies, lletres de cançons, grups, etc. i, aquesta és la novetat, enllaços a un preview d'àudio a les cançons proporcionades pels partners de Google MySpace (que acaba d'adquirir iLike) o Lala.  MySpace i Lala proporcionaran enllaços per comprar la cançó completa.

El motor de cerca de Google també ajudarà a descobrir la música que agrada als usuaris: Google s'ha associat amb Pandora, imeem i Rhapsody per incloure enllaços als seus llocs on es pot descobrir música relacionada a les preguntes.

Es tracta de la primera incursió de Google en el sector de les descàrregues legals de música en Internet, un negoci que, fins ara, està dominat per iTunes, la tenda en-línia d'Apple. De fet, com bé s'explica en el comunicat, dos dels deu termes més cercats a la xarxa als EUA estan relacionats amb la música.



Font: Google (28/10/2009)
Publicat el

Google Maps Navigation, el GPS de Google de franc


Google ha anunciat (28/10/2009) Google Maps Navigation, un navegador GPS gratuït que funciona en dispositius amb Android 2.0, el programari de Google per a dispositius mòbils.

Entre altres prestacions podem esmentar: localitzacions en 3D, instruccions de veu pas a pas, cerca per veu (en anglès), redireccionament automàtic, estat del trànsit en temps real, vista de satèl·lit, mapes sempre actualitzats, integració de Street View, etc.

El primer telèfon que disposa de Google Maps Navigation i Android 2.0 és el Droid de Verizon. Google Maps Navigation està disponible inicialment als Estats Units d'Amèrica.

Font: Google (28/10/2009)


Publicat el

Soitu.es anuncia el seu tancament


Després de 22 mesos de vida, Soitu.es ha anunciat el seu tancament (A BEAT ens férem ressó del seu naixement en aquest article). El medi "natiu" digital creat per Gumersindo Lafuente, exdirector de Elmundo.es, no ha pogut superar l'actual crisi econòmica. Així ho ha explicat Lafuente en el comunicat publicat a la web (27/10/2009).

El seu tancament és el primer a l'estat d'un mitjà generalista exclusivament en línia provocat per aquesta crisi econòmica.
Publicat el

enTourage EdGe, un nou llibre electrònic amb doble pantalla e-Ink i LCD



Entourage Systems, una empresa nord-americana amb seu a Nova York, ha presentat (20/10/2009) un nou llibre electrònic anomenat enTourage eDGe. Es tracta d'un dispositiu que funciona amb sistema operatiu Linux amb Android, que incorpora dues pantalles, les quals es poden llegir com un llibre obert, o també plegat, deixant una pantalla darrere i l'altra davant. Una de les pantalles, amb una resolució de 1200 x 825 pícsels, funciona amb tecnologia de tinta electrònica e-Ink monocroma (amb una gamma de 16 grisos) i suporta documents en format PDF i EPUB. L'altra pantalla, amb resolució de 1024 x 600 pícsels, és tàctil i en color, i funciona amb tecnologia LCD. Incorpora un teclat virtual, una vídeo càmera, gravadora d'àudio, dos ports USB i targeta de memòria, connectivitat WiFi i 3G opcional, per navegar per internet. Aquest llibre electrònic no només serveix per llegir llibres, sinó que també permet l'anotació mitjançant un llapis stylus o utilitzant el teclat virtual, i es pot utilitzar per enviar correus electrònics i missatges instantanis, navegar per internet, comprar llibres, escoltar música, veure pel·lícules, guardar fotografies, i organitzar fotos, documentos i llibres de la biblioteca personal. També incorpora una llista de contactes, calculadora i despertador. La bateria té una durada de fins a fins a 6 hores d'ús continuat, i la memòria, de 4GB permet emmagatzemar fins a 3.000 llibres. El seu pes és de 1,14 Kg, i tancat fa 21 cm x 27,3 cm x 2,5 cm de gruix.

El portal ha començat la fase de prevenda al preu de 499 dòlars, i partir del proper mes de febrer es començaran a lliurar les primeres unitats.




Publicat el

Neix la Biblioteca Virtual de les Lletres Mexicanes


Representants de la Universitat Nacional Autònoma de Mèxic, del Banco Santander Mèxic i de la Fundació Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes han signat (26/10/2009) el conveni per a la creació de la Biblioteca Virtual de les Lletres Mexicanes, plataforma de difusió cultural a través d'Internet que s'integrarà a la Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes.

Aquest acord formalitza la cooperació acadèmica, científica, investigadora i cultural entre la Fundació de la Biblioteca Virtual i les institucions amb les quals la Cervantes ja venia col·laborant per al desenvolupament del seu Portal Nacional de Mèxic: la pròpia UNAM, l'Acadèmia Mexicana de la Llengua, la Universitat Iberoamericana i El Colegio de Mèxic. La UNAM coordinarà el projecte assumint tasques organitzatives i logístiques.

Font: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes (27/10/2009)
Publicat el

Fnac França fa públiques les dades de vendes de llibres digitals i electrònics

Un any després d'iniciar-se en el negoci del llibre digital, la llibreria Fnac ha fet públiques les primeres dades de vendes de llibres digitals i llibres electrònics a França: en els darrers 11 mesos ha venut 40.000 llibres digitals i uns 10.000 llibres electrònics Sony Reader. Des de setembre de 2008 Fnac ofereix llibres digitals, gràcies a un acord amb la plataforma de distribució Numilog del grup Hachette i comercialitza llibres electrònics Sony Reader, com anunciàvem en aquest post. En aquests moments Fnac ofereix un catàleg de 30.000 títols digitals de temàtica molt diversa.
Publicat el

Qooq, una tableta tàctil que és alhora llibre, guia i revista de cuina


La companyia francesa Unowhy ha llançat Qooq, una tableta tàctil de 26 × 17 cm destinada a la cuina. El dispositiu inclou més de 2.000 receptes interactives, 500 receptes de xefs populars en vídeo, més de 1.000 vídeos i tutorials, i aplicacions personalitzables per l'usuari com ara la llista de la compra i la gestió del menú.

Qooq té una pantalla de 10,2 polzades (16:9), un teclat virtual, 8 GB de memòria interna (la qual es pot expandir gràcies al seu lector de targetes SD), altaveus, un port USB, un port Ethernet, connexió sense fils Wi-Fi, una estació meteorològica, porta fotos digitals i ràdio.

El seu preu és de 349 euros (amb només 500 receptes i menys prestacions que les indicades suara). Però Qooq, a més de ser una enciclopèdia interactiva és també una revista. Mitjançant una subscripció mensual de 12,95 euros, l'usuari disposa d'una revista mensual en vídeo, de les actualitzacions del servei i de la totalitat de les receptes i dels serveis.
Publicat el

Hewlett-Packard llança un servei d'impressió a demanda en col·laboració amb la Universitat de Michigan


The War Garden Victorious, obra publicada el 1919, descriu la importància que assoliren els jardins particulars reconvertits en horts, durant la Primer Guerra Mundial. Consta de 400 pàgines, i es pot llegir en línia gratuïtament o comprar-ne la versió impresa en rústica al preu de 24,95 $, a través de HP BookPrep.


HP ha llançat (21/10/2009) HP BookPrep, un servei amb l'objectiu de preparar llibres escannejats perquè es puguin imprimir a demanda o per ser llegits en línia, sobre els quals se'ls aplica una tecnologia que millora la qualitat dels textos i les imatges digitals. En aquest moment HP BookPrep ofereix un catàleg de 472.509 llibres, tots ells de domini públic lliures de copyright, exhaurits, fora de catàleg i difícils de trobar. La gran majoria dels títols provenen del fons digital de la biblioteca de la Universitat de Michigan (fons digitalitzat gràcies a esforç de la pròpia biblioteca i Google), però també es troben títols digitalitzats per altres biblioteques universitàries i provinents de l'editorial Applewood Books, especialitzada en llibres històrics de temàtica americana, que utilitza els serveis de HP BookPrep des de l'any passat, que aleshores es trobava encara en fase pilot, com us anunciàvem en aquest post. Els usuaris poden llegir els llibres en línia de manera gratuïta o bé comprar-los a través de la web de BookPre i també da través del servei BookSurge d'impressió a demanda d'Amazon.com. Les biblioteques i editorials fixen el preu dels llibres i els beneficis obtinguts es reparteixen en una proporció que no ha transcendit públicament. Per poder oferir més continguts BookPrep invita les editorials a sumar-se a aquesta iniciativa.
Amb l'objectiu de preservar i digitalitzar el seu patrimoni, les biblioteques s'associen amb líders tecnològics, i l'exemple pioner ha estat la Universitat de Michigan, que fou la primera en participar en el projecte Projecte Google per la digitalització del fons de Biblioteques, tal i com ja comentàvem en aquest post de BEAT, a finals de 2007. També val la pena recordar que el setembre de 2008 la Universitat de Michigan llançà un servei d'impressió a demanda, amb la instal·lació d'una impressora Espresso Book Machine. Ara, de la mà de Hewlett-Packard, la Universitat de Michigan torna a ser pionera en la preservació i explotació del seu fons.
Publicat el

Google Editions: comprar i llegir llibres digitals quan i on es vulgui


Google ha anunciat (15/10/2009) a la Fira del Llibre de Frankfurt la creació de Google Editions, plataforma per a la venda de llibres digitals per Internet. La plataforma assumeix les característiques de l'anomenada computació en núvol, i així els llibres estaran disponibles amb independència del lloc d'accés, del format dels llibres, de l'aparell de lectura (ordinador, mòbil, llibre electrònic, televisió, etc.) i del navegador web. Google hostatjarà els llibres i, mercès al seu potent navegador, els farà recercables arreu del món.

Els llibres no tindran DRM, ja que l'accés al llibre només serà possible a través de la prèvia identificació de l'usuari en un compte de Google, en el qual constaran les dades personals i bancàries del consumidor. Els llibres també podran ser llegits sense connexió a la xarxa, si bé només ho podran ser durant un temps limitat: quan l'usuari accedeixi al llibre aquest romadrà en una memòria caixé temporal (que s'esborrarà quan s'apagui l'aparell, ens comenta Luis Collado, director de Google Books Search).

La iniciativa es posarà en marxa amb uns 500.000 títols als Estats Units d'Amèrica, segurament vers el març del 2010, mentre que a Europa el servei s'implantarà un parell de mesos més tard.

Google Editions tindrà tres vies de negoci diferents: el consumidor podrà 'comprar' el llibre digital via la web de l'editor, via Google Books, o bé des d'una llibreria en-línia. Google, que no farà d'editor, es quedarà amb un marge diferent en cada cas: 15% si el ven a través d'un editor (que se'n quedarà el 85%), 37% si el comercialitza directament (63% per a l'editor) i menys del 55% si el ven a través d'una llibreria virtual (45% per a l'editor). El preu final del llibre sempre el determinarà l'editor, el qual haurà d'assegurar-se que disposa dels drets d'edició digital i determinar els llocs en què es pot distribuir la publicació.

A l'últim, dir que el llibre disposarà de facilitats de subratllat, anotació, còpia i impressió parcial i integració en una biblioteca virtual del propi usuari.
Publicat el

AU Optronics mostra la seva tecnologia de paper electrònic


L'empresa taiwanesa AU Optronics ha anunciat (20/10/2009) una nova sèrie de productes de paper electrònic: el més gran del món, de 20 polzades, un altre tàctil, de nou polzades, i un tercer, de sis polzades, el primer flexible de la companyia.


El paper-e de 6 polzades de pantalla flexible ofereix 16 tons de gris i una ràtio de contrast de 9:1 (lleugerament superior a la del Kindle, que és de 7:1). La mostra de nou polzades pot arribar a tenir una resolució de 1.024 x 768 pícsels. En termes de consum d'energia, aquest és insignificant, ja que l'electricitat no és necessària durant la lectura i només es consumeix energia quan s'actualitza la imatge.

Els prototips d'aquesta tecnologia de paper-e anomenada Microcup es presentaran en l'esdeveniment FPD International 2009 que se celebrarà al Japó del 28 al 30 d'octubre. Aquests productes entraran en fase de producció durant el 2010.


Font: AU Optronics (20/10/2009)
Publicat el

Barnes & Noble llança Nook, un nou llibre electrònic


La llibreria nord-americana Barnes & Noble ha començat a comercialitzar (20/10/2009) un nou lector de llibres electrònic anomenat Nook. El dispositiu, que incorpora connectivitat Wi-FI i 3G, una petita pantalla tàctil LCD en color i sistema operatiu basat en Android de Google, es pot adquirir al preu de 259$. De moment, només es pot comprar als Estats Units, i ja està disponible en les llibreries de Barnes&Noble de 190 ciutats. Una pantalla en color, situada a la part inferior, mostra les cobertes en color de la biblioteca personal i també dóna accés a la compra de llibres del catàleg de botiga virtual de Barnes & Noble, que inclou uns 700.000 títols, entre els quals el fons de llibres digitals de domini públic digitalitzats per Google. La pantalla superior, que serveix per llegir els textos dels llibres digitals, funciona amb tecnologia de tinta electrònica Vizplez de l'empresa E-ink. El lector suporta els formats de text EPUB, eReader i PDF, els formats d'imatge JPEG, GIF, PNG i BMP (per personalitzar els fons de pantalla) i el format àudio MpP3 (no només per reproduir música, sinó per reproduir àudiollibres). Nook permet visualitzar els llibres abans de comprar-los, i continuar la lectura en el punt on ens hi havíem quedat. De mida fa 19 x 12 cm, i 1,27 cm de gruix i pesa 317 grams.

Val la pena remarcar que amb el llançament d'aquest dispositiu Barnes & Noble ha incorporat un servei molt novedós: el préstec de llibres. El sistema de gestió de DRM permet que un usuari pugui deixar un llibre a un altre durant el període de 14 dies, durant els quals el podrà llegir sobre diferents dispositius a part de Nook, per exemple a través de l' ordinador, iPhone, iPod Touch i Blackberry. Una aplicació gratuïta permet sincronitzar les biblioteques que l'usuari té al Nook, Blackberry i iPhone.

Per a més informació sobre les característiques tècniques d'aquest dispositiu us remetem a una comparativa entre Nook i Kindle-2 que ens ofereix la pàgina de Barnes & Noble.
Publicat el

Internet Archive anuncia BookServer


L'organització sense ànim de lucre Internet Archive ha anunciat (15/10/2009) que prepara el llançament de BookServer, un servei obert per trobar, comprar o demanar en préstec llibres digitals. BookServer permetrà que els ginys cercadors indexin els llibres i les dades que les editorials, les biblioteques i els autors els hauran proporcionat. Quan un lector s'interessi per un llibre, el servei el reenviarà al lloc web de l'editorial o de l'autor o a una biblioteca, amb la qual cosa seran aquests els que controlaran la comercialització de l'obra.

Segons Internet Archive, els editors i llibreters vendran llibres digitals en els seus propis termes, les biblioteques prestaran llibres digitals fora de catàleg i els lectors podran trobar i llegir els llibres que volen en el dispositiu de la seva elecció.

Aquesta presentació d'Internet Archive, es produeix pocs dies després que Google anunciés per a l'any que ve el llançament de Google Editions, servei del qual us en parlarem en un altre article.

Font: Internet Archive (15/10/2009)
Publicat el

Alex, el primer llibre electrònic amb sistema operatiu Android


L'empresa californiana Spring Design ha anunciat (19/19/2009) l'imminent llançament del primer llibre electrònic que integra el sistema operatiu Android OS de Google, amb total capacitat de navegació, funcionalitat total com a telèfon mòbil i dues pantalles tàctils. Una de les pantalles, situada a la part superior, fa 15,2 cm i és un llibre electrònic pensat per llegir textos, que funciona amb tecnologia de tinta electrònica monocroma. La segona pantalla, situada a la part inferior fa 9 cm i funciona amb tecnologia LCD en color, i serveix per navegar per Internet, mirar vídeos i fotos. Les pantalles interactuen entre elles a través del sistema patentat anomenat Duet Navigator, i mitjançant l'eina multimèdia Link Notes, els usuaris poden editar i enriquir textos incorporant-hi les seves pròpies imatges i anotacions. El dispositiu té accés a Internet a través de Wi-FI i les xarxes mòbils 3G, EVDO/CDMA i GSM.

Segons els seus creadors, es tracta d'un dispositiu pensat per al mercat professional, educatiu i d'entreteniment. Spring Design fou creada el 2006, i durant els darrers anys ha mantingut converses amb diaris, editorials i llibreries per preparar el llançament del dispositiu, que està previst abans de finalitzar l'any.
Publicat el

El Kindle d'Amazon, ja disponible a 100 països arreu del món



Amazon ha començat (19/10/2009) a enviar el dispositiu electrònic Kindle a clients de 100 països d'arreu del món, fora dels Estats Units, fins ara l'únic país on es podia adquirir. Es tracta d'una nova versió del dispositiu Kindle-2 (les característiques tècniques del qual vàrem comentar en aquest post), amb l'única diferència que porta incorporat un mòdem 3G/GPRS que permet la connectivitat inhalàmbrica. Amazon ha arribat a un acord amb l'operadora mòbil global AT&T, amb nodes arreu del món (mentre que als Estats Units el seu soci és l'operadora Sprint, només operativa en aquest país), que permetran l'accés directe des del node fins a la botiga d'Amazon, sense contractes anuals, ni quotes mensuals. Val a dir, però, que els clients que compren llibres fora dels Estats Units han de pagar 1,99$ addicionals per descàrrega realitzada.
El dispostiu es ven al preu de 279$, als quals cal afegir les despeses de la tramesa (21 $) i les taxes de la duana (48$). Les aplicacions del navegador experimental i l'accés a blogs, incorporades en la darrera versió de Kindle només funciona als Estats Units.

Amazon té milions de clients arreu del món que llegeixen l'anglès , i aquest llançament els permetrà comprar llibres del catàleg d'Amazon de manera instantània. El catàleg inclou els 350.000 títols en anglès, tot i que no tots es podren vendre fora dels Estats Units, ja que es respecta el territori segons la situació contractual de cada obra. Un important nombre d'editorials del Regne Unit ja s'han sumat a la iniciativa per fer accessibles els seus llibres a través de la botiga de Kindle d'Amazon.uk, entre les quals es troben Atlantic Books, Bloomsbury, Canongate, Faber & Faber, Hachette, Harlequin, HarperCollins, Lonely Planet, Penguin, Profile Books, Quercus, Simon & Schuster i Wiley. A part dels Estats Units i el Regne Unit, Amazon compta amb portals propis a França, Alemanya, Japó i Canadà.
Publicat el

Nova Bíblia interactiva en alta definició


Glo va llançar el 15 d'octubre passat una nova Bíblia interactiva que ofereix fotografies d'alta resolució, visites virtuals de llocs històrics, calendaris interactius, etc. Glo actualment només s'instal·la en ordinadors personals, tablets, etc. amb sistema operatiu Windows i que disposin de connexió a Internet.

Els desenvolupadors també estan preparant una versió per a telèfon mòbil i una altra per a web. La Bíblia interactiva, que costa 89,99$, té 2.382 fotografies d'alta resolució, 7.500 articles, 550 visites virtuals, 3,5 hores de vídeo d'alta resolució, 140 mapes i, l'any que ve, el text complet en àudio format. Actualment només és disponible en anglès però l'empresa preveu fer-ne aviat versions en altres idiomes.

Publicat el

Desenvolupen un sistema capaç d'escanejar 1.000 pàgines en quatre minuts


Un grup d'investigadors del Laboratori Ishikawa Komuro de la Universitat de Tokyo ha anunciat el desenvolupament d'un sistema (Book Flipping Scanning) capaç d'escanejar 1.000 pàgines d'un llibre en quatre minuts. El principal component és una càmera basada en tecnologia de raigs làser i infrarojos, que dispara 500 fotos per segon. Tot i que els usuaris han de passar les pàgines manualment sota una càmera que dispara les fotos, un projector avalua la geometria de la pàgina i ajusta la distorsió causada pel moviment en passar les pàgines. L'escàner pot digitalizar textos escrits en llatí o en altres llengües, i també caràcters i fotografies. De moment, només funciona amb documents en blanc i negre, però en el futur preveuen que podrà digitalitzar materials en color. Els investigadors confien en poder llançar aquest producte amb el suport dels fabricants de fotocopiadores i oferir-la a les biblioteques i editorials interessades en digitalitzar el seu fons de llibres.

A continuació us presentem un vídeo que explica (a partir del segon 37") com funciona el prototipus d'aquest sistema d'escanneig. Hem afegit aquest vídeo després d'haver llegit el comentari de Juanjo.



Font: PlasticPals (13/8/2009)
Publicat el

El llibre electrònic alimentat amb energia solar



La companyia sud-coreana LG acaba de presentar un llibre electrònic que es carrega amb energia solar. El prototip de panel solar té una llargada de 10 cm, un gruix de 0,7 milímetres, un pes de 20 grams i s'adapta perfectament als models de llibre electrònic de sis polzades.

Amb unes 4 hores i mitja d'exposició al Sol l'energia acumulada proporciona un dia complet de lectura sense necessitat de cap càrrega addicional. L'eficiència energètica del panel solar és del 9,6 %. LG pretén incrementar-ne l'eficiència al 12% l'any que ve i al 14 % vers el 2012. En aquest punt el panel estarà preparat per a la seva comercialització.

Font: LG Display Unveils “Solar Cell e-Book” (11/10/2009)
Publicat el

Finlandia declara un dret dels ciutadans l'accés a la banda ampla


Imatge: YLE Keski-Suomi / Petteri Juuti
El Ministeri de Transports i Comunicacions finlandès acaba d'anunciar (14/10/2009) que garantirà per llei el dret dels seus ciutadans a tenir una connexió a Internet d'1MB a partir del juliol de l'any que ve. Finlàndia esdevindrà així el primer estat en reconèixer aquest dret, si més no a aquesta velocitat: fins ara, només Suïssa havia donat un pas semblant el 2006, quan havia establert que a partir de gener de 2008 garantiria una connexió de 600 KB de baixada i 100 KB de pujada (no hi ha un estàndard que defineixi a partir de quina velocitat es considera banda ampla). Altres països, com França, ja han declarat que l'accés a Internet és un dret.

La fita del 2010 és un pas intermedi vers l'objectiu d'assolir que la connexió de 100 MB sigui un dret legal al 2015. Aquesta garantia només té una excepció en el cas dels telèfons mòbils, quan es produeixin problemes d'accés. D'altra banda, la llei garantirà la possibilitat de l'accés però no pas que aquest sigui de franc.

Font: YLE (14/10/2009)
Publicat el

La premsa francesa assaja nous models de comercialització


El principal distribuidor de premsa als quioscs francesos, Les Nouvelles Messageries de la Presse Parisienne (empresa que al desembre adoptarà el nom de Presstalis), està desenvolupant un projecte pilot acabat el qual, si té èxit, llançarà una targeta de prepagament dels diaris.

El dispositiu estarà en proves a Marsella durant tres mesos, d'octubre a desembre. Si té èxit, serà generalitzat a tots els distribuïdors de premsa de França. El nou sistema pretén lluitar amb la principal dificultat que tenen els editors francesos: "la infidelitat de la clientela dels quioscs".

Els diaris que participen en el programa pilot són: Le Figaro, Libèration, Le Monde, Aujourd'hui en France, L'International Herald Tribune, L'Humanité, France Soir i L'Équipe. Cada diari tindrà la seva pròpia targeta, el cost de realització de la qual anirà a càrrec del diari, mentre que el cost dels terminals anirà a cura de la distribuïdora francesa.

Segons el nou sistema, la compra d'una targeta de 20 euros de Le Figaro permetrà comprar 20 exemplars del diari, excepte els del cap de setmana, en un termini de vuit setmanes, i amb un estalvi de 30 cèntims per exemplar. Aquest diari també està preparant una altra targeta de prepagament per als caps de setmana i suplements i planeja començar a cobrar per la seva edició en-línia a partir de l'any que ve.

Font: Le Figaro (7/10/2009)
Publicat el

WikiReader, la Wikipedia a la butxaca



L'empresa taiwanesa Openmoko acaba de llançar (13/10/2009) WikiReader, un dispositiu electrònic de butxaca que conté els més de tres milions d'articles de la Wikipedia anglesa i que es pot consultar sense necessitat de connexió a Internet.

L'aparell és de la mida d'una calculadora, funciona amb dues piles que duren aproximadament un any, només té tres botons (cerques, historial i consulta aleatòria) i disposa d'una pantalla tàctil. El seu preu és de 99$ (uns 70 euros).

La Wikipedia, que ocupa 4 GB, està emmagatzemada en una targeta de memòria SD que va inserida dins de l'aparell. Es pot demanar una nova memòria un parell de vegades l'any, la qual es rep per correu i es canvia per l'antiga. El preu de la subscripció és de 29 $ l'any. La darrera versió d'aquesta enciclopèdia també es pot descarregar en-línia i de franc des del lloc web de l'aparell, però la descàrrega pot trigar entre 4 i 8 hores.


Font: New WikiReader Device Puts Wikipedia in Your Pocket (Nota de premsa de WikiReader, 13/10/2009)
Publicat el

Walt Disney Company llança el portal Disney Digital Books, per llegir llibres en línia




Walt Disney Company acaba de llançar (29/09/2009) el portal Disney Digital Books, que ofereix llibres digitals interactius per a infants, de consulta en línia. En aquests moments el catàleg inclou 500 títols, però l'empresa té previst incorporar-ne més cada setmana. La comercialització es fa mitjançant el pagament d'una subscripció anual de 79,95 $ o amb el pagament d'una quota mensual de 8,95 $. El portal està dirigit a nenes i nens de 3 a 12 anys, i disposa d'una gran varietat de títols, que van des de clàssics, com ara Winnie the Pooh and Tigger Too fins a les darreres novetats de Hanna Montana, i que s'organitzen per nivell de lectura. En la secció "look and listen" dedicada als primers lectors, els llibres són llegits en veu alta per actors i s'acompanyen de música, i cada paraula es va il·luminant a la pantalla a mesura que es va llegint, a la manera d'un karaoke. També hi ha una altra àrea, destinada als nens que ja saben llegir sols, però que tenen l'opció de fer un clic sobre les paraules que desconeixen per poden sentir com es pronuncien, o consultar-les en un diccionari incorporat.

El portal ha estat dissenyat pensant en afegir altres serveis, com l'aprenentatge de l'anglès. Disney veu els serveis educatius com una important àrea de creixement, sobretot a l'estranger. La companyia ha llançat aquesta línia digital amb una potent campanya de màrqueting, amb el repartiment de targetons als cinemes on es passen pel·lícules de Disney, així com publicitat adreçada a les mares, i demostracions del producte a les botigues d'Apple.

Disney, que en l'actualitat ven uns 250 milions de llibres infantils a l'any, estudia publicar versions digitals per a mòbils i altres dispositius en el futur, tot i que de moment s'estan centrant en la web i l'oferta en línia, perquè pensen que ara per ara és l'experiència de lectura en línia és la que més s'aproxima a l'experiència de lectura d''un llibre de paper. Disney també planeja poder oferir contingut exclusiu per als clients a finals d'any, i introduir-se a l'estranger a partir del 2011. A continuació us presentem un vídeo de demostració de la web.



Font: Disney Publishing Worldwide (29/10/2009)
Publicat el

Widgets de BEAT


Un widget (acrònim de window i gadget) és un petit programa que es pot incrustar en qualsevol servei web (web, blog, xarxa social, ordinador, mòbil, etc), i que ofereix funcions diverses, com ara un calendari, un visor de vídeos, una ràdio en-línia, un lector de RSS, un cercador, un registre de visites, un àlbum de fotografies, etc. Els ginys són de lliure distribució a la web, i poden afegir-se'n un nombre il·limitat en cada lloc web. Són un component programari visible perquè estan pensats per a ser usats en les interfícies gràfiques dels programes, i personalitzables perquè el programador pot canviar moltes de les seves propietats.

Des de fa uns dies hem incorporat al blog dos widgets nous. El primer va ser el del calendari, realitzat mercès el servei de yourminis. Aquest widget, que pren la informació del calendari de BEAT.cat hostatjat a Google, és instal·lable en qualsevol servei web i permet que aquest servei disposi d'un calendari amb la programació dels actes més importants en el món de l'edició, sense que els hagi de cercar o de teclejar de nou. D'aquesta manera el bloc o servei es pot centrar amb la seva informació pròpia i aprofitar-se del servei que li oferim.


El segon widget que avui presentem és el del lector de notícies del blog. Realitzat amb el servei Widgetbox, ofereix un carroussel amb els darrers articles de BEAT. Aquest widget, que oferim perquè qui vulgui se l'instal·li al seu bloc o web, és parametritzable, entre altres, en mides i colors, permet la seva integració en xarxes socials i no duu publicitat.

A l'últim, atès que mai no ens hem fet ressò, esmentar que el cercador del blog (que empra tecnologia Google), permet fer cerques a totes les notícies de Beat, a la xarxa i a cada una de les seccions del bloc, d'una manera independent. És una bona eina per a cercar informació sobre la innovació en el món de l'edició. També esmentem que hem reduït el nombre d'etiquetes, ja que el llistat era excessiu per a ser mínimament pràctic. Ara només hi apareixen les etiquetes que tenen tres o més ocurrències i les presentem -d'una manera discreta- a la manera de núvol.
Publicat el

Egmont i Penguin publicaran llibres infantils per a la Nintendo DS


Les editorials Egmont i Penguin llancen els primers llibres infantils adaptats a la plataforma Nintendo DS, a partir d'un sistema desenvolupat per l'empresa Electronic Arts. Electronic Arts ha anunciat (9/10/2009) la creació de FLIPS, una nova col·lecció de llibres infantils adaptats a la plataforma Nintendo DS. Els primers títols FLIPS sortiran a la venda al Regne Unit el proper 4 de desembre, com a part de la campanya de Nadal. Cada FLIP, que inclou entre 6 i 8 llibres de diverses autores com ara Enid Blyton, Cathy Cassidy i Eoin Colfer, es podrà adquirir al preu de 24,99 lliures. Aprofitant la pantalla tàctil de la Nintendo, els llibres digitals també inclouran qüestionaris per potenciar la comprensió lectora.

Electronic Arts Inc. és una empresa de Califòrnia, fundada el 1982, que es dedica a desenvolupar, publicar i distribuir globalment programes per a vídeo jocs, ordinadors personals, dispositius sense cables i Internet.


Publicat el

Telefonica llança Mstore, la seva tenda en-línia per a mòbils


Telefònica va presentar al setembre d'aquest any la seva botiga d'aplicacions Mstore. Es tracta d'una botiga d'aplicacions universal per a tots els clients Movistar, que permet la descàrrega de serveis, aplicacions, continguts, i contractació de serveis de Telefónica tant des del mòbil com des d'un PC.

Els productes que s'hi ofereixen són compatibles amb més de 100 telèfons diferents i, en lloc de realitzar els pagaments amb targetes de crèdit o via Paypal, aquests es carreguen automàticament a la factura del mòbil (tant en el cas de clients de contracte com de prepagament).

Actualment la botiga compta amb més de mil aplicacions, classificades en 14 categories: Jocs, Diccionaris, Entreteniment, Finances, Salut, GPS-Mapes, Informació, Fotos i Vídeos, Xarxes Socials, Viatges i Llibres, Esports, Compres, Eines, i Educació / Infantil.

Mstore, que en el futur arribarà també a altres països on opera Telefónica, s'ha llançat amb 1.000 aplicacions, de les quals 100 són gratuïtes, mentre que el preu de les restants oscil·la entre els 0,49 i els 19,99 euros.
Publicat el

Did You Know 4.0

La consultora nord-americana Xplane acaba de presentar (16/9/2009) el vídeo Did You Know 4.0, que tracta sobre el canvi en els mèdia i en la convergència tecnològica. L'any 2007 la mateixa consultora realitzà Did You Know 2.0, un vídeo viral d'un enorme èxit que ha estat vist més de 3,6 milons de vegades i que tracta sobre l'educació i la importància de preparar els joves perquè prosperin en el món d'avui. Val la pena que us els mireu.



Font: Xplane (16/09/2009)
Publicat el

Els pagaments a través del mòbil

Els dispositius mòbils són una font constant de novetats. Darrerament s'estan intensificant les notícies relatives a la utilització del mòbil com a sistema de pagament.

Serveis de pagaments mòbils d'Amazon
Amazon acaba de llançar (5/10/2009) el seu servei de pagaments mòbils "Amazon Mobile Payments Service", el qual permet als desenvolupadors, comerços i distribuïdors d'aplicacions mòbils un procés simple per a processar els pagaments realitzats des de dispositius mòbils i estendre l'experiència d'"Amazon 1-Click" als seus clients. Amazon MPS permet, per tant, que milions de clients d'Amazon utilitzin la informació de pagaments i despatx dels seus comptes d'Amazon.com per a les seves compres a d'altres empreses a través de dispositius mòbils.

Paypal mòbil, ja disponible a l'estat
Els usuaris del servei de micropagaments per Internet PayPal ja poden vincular un número de telèfon al seu compte Paypal. El servei permet enviar o rebre diners, consultar el saldo en qualsevol moment, ja sigui des de la versió web de Paypal, o bé des d'un mòbil o d'un iPhone. Quan l'usuari vol pagar, ha d'accedir a l'adreça https://m.paypal.es des del navegador del telèfon, iniciar la sessió i teclejar el número del mòbil o el compte de correu electrònic de la persona a la qual s'ha de pagar. Quan l'usuari rep diners, aquests queden dipositats en el seu compte PayPal fins que els utilitzi per a realitzar una compra a Internet, o els retiri del seu compte bancari.
Publicat el

Sony crea un portal de publicacions



Sony ha anunciat (29/9/2009) la creació del seu propi Portal de Publicacions en associació amb les plataformes d'autopublicació Author Solutions i Smashwords (per a més informació sobre aquesta darrera us remetem a aquest post), de manera que els autors que publiquen en aquestes plataformes podran oferir els seus llibres a través de la la llibreria de llibres digitals de Sony. Els autors només han de carregar el document en format Word de Microsoft i triar el preu al qual el volen vendre, que Sony s'encarrega de convertir-lo en format EPUB i comercialitzar-lo a través de la seva botiga en el termini de 10 dies.

Publicat el

Vook llança una línia de llibres digitals que incorporen vídeos


Vídeo promocional de Matthew Cavnar a Vimeo, titulat Què és un Vook?

Vook han llançat (1/10/2009) una nova línia de llibres digitals anomenats "vooks", que integren text, vídeos i música. Vook és una empresa creada el 2008 per Bradley Inman, amb la visió d'unir el món dels llibres amb els vídeos i música, i per fer-ho, s'ha associat amb TurnHere, una productora de vídeos fundada pel mateix Inman, especialitzada en crear vídeos publicitaris per a empreses a través d'Internet.
Els "vooks" es poden llegir per Internet des de l'ordinador, i en aquest cas es compren a través de les webs simonandschuster.com/aboutvook i vook.com, al preu de 6,99$. També s'ofereixen la versió per a l'iPhone i iPod Touch, que estan disponibles a la botiga iTunes d'Apple al preu promocional de 4,99 $, i l'usuari gaudeix d'una una promoció especial que consisteix en oferir un llibre gratuït per a iPhone per compra de dos. Els quatre primers títols que s'han posat a la venda són de l'editorial Simon & Schuster, que els coedita amb Vook a través del segell Atria. La selecció inclou Promises, una novel·la romàntica de Jude Deveraux, Embassy un thriller de Richard Doets - publicats exclusivament com a Vooks -, The 90 Second Fitness Solution, un llibre de fitness, ja fou publicat en versió tapa el 2008, i Return to Beauty, sobre salut i bellesa de Narine Nikogosianve, que es preveu es publicarà el novembre 2009. Vook confirma que està en converses amb altres editorials per coeditar més títols.

Cada títol inclou entre 13 i 17 vídeos, d'una durada d'entre un i dos minuts, i segons l'editorial els autors i els editors han treballat estretament per coordinar la creació dels vídeos i integrar-los en els textos. En els llibres de no-ficció els vídeos s'utilitzen per posar exemples pràctics, com ara exercicis o receptes de cosmètics fets a casa, i en els llibres de ficció els vídeos reforcen o ajuden a avançar els arguments o les descripcions de les escenes. A l'hora de llegir els lectors poden optar entre tres modalitats de presentació de la pàgina, segons un major o menor presència dels vídeos: mode vídeo, on es presenten a pantalla completa, mode mix entre el text i el vídeo, i amb mode de lectura, on predomina el text. La pantalla es divideix en dues pàgines i presenta un look de pàgina web amb un disseny cuidat. A la part inferior es troba un botó que permet engrandir o empetitir la mida de la lletra alhora que el text es remaqueta automàticament d'una manera molt àgil, i un altre botó que permet fer anotacions. El format està basat en Flash la qual cosa dóna una molt bona qualitat als vídeos. A la part inferior també s'inclou l'apartat "Connect" wur dóna accés a informació sobre l'autor i als fòrums de Twitter i Facebook on es comparteixen idees i opinions sobre el llibre en qüestió.


Pantalla del títol Promises, en forma de presentació mixta de text i vídeo

Els diaris i les revistes digitals fa temps que integren vídeos i música en el text. Ara arriba el torn als llibres digitals, que estan evolucionant vers la progressiva introducció d'elements multimèdia.
Publicat el

Les Microedicions


Les Microedicions (nom comercial del producte) són aplicacions que permeten la distribució de contingut de mitjans impresos a través del mòbil. La seva característica essencial és que el format de visualització és similar al d'un diari o revista de paper: la lectura és lineal i es passen les pantalles com si fossin pàgines. El servei està pensat per a oferir un nou canal de distribució a diaris, revistes, catàlegs i fulletons.

L'exemplar d'una Microedició es descarrega al telèfon mòbil i es llegeix sense necessitat de programari addicional. Qualsevol mòbil amb funcionalitat Java pot llegir les Microedicions: actualment ho permeten prop de 300 models de 52 marques diferents. A l'estat espanyol, el 70% dels telèfons mòbils admet aquesta aplicació.

De cara als editors, la plataforma els permet generar la seva pròpia edició mòbil amb redactors o bé de manera automàtica amb els continguts del diari de paper o d'Internet, la qual cosa ofereix la possibilitat de llançar edicions en qualsevol moment del dia.

Quant a la publicitat, el sistema permet controlar qui rep la publicitat (facilitant, per tant, un seguiment de l'acció). A més, el receptor i potencial client pot interactuar, fent una crida al proveïdor o enviant un missatge per demanar més informació amb només prémer una tecla del seu telèfon.

El concepte fou creat i desenvolupat per Mobile Dreams Factory, companyia espanyola creada el 2004, i el primer llançament comercial d'una microedició fou realitzat pel diari Marca el 2005. Entre altres mitjans amb Microedició, cal esmentar Expansión, El Pais i Sport.